Folkevognens udvikling fra 1936 til 2003 | Kilde: Peter Krauses Webside, Dieter Korp's "Jetzt helfr ich mir selbst" og Arthur Westrup "Min Folkevogn og jeg" |
|

| 1936 | Luftkølet 4-cylindret boxermotor Volumen 985 cm3 Boring/ Slaglængde 70/64 mm Ydelse 24 HK Kompression 5,6 : 1 Mekaniske bremser Hjulafstand mellem for - og baghjul 2400 mm Sporvidde For 1284 mm, bag 1250 mm Dækstørrelse 4,50 - 16" Egenvægt 600 kg Maksimal hastighed 100 km/t |
| |
1945 Folkevogn

1949 Folkevogn
| 1945-1949 | Farvemuligheder udvides ( grå, sort og blå ) Forkromede lister på forlygter, fronthjelm og sider, kun på eksportmodellen Farvede horndæksler sat ind i forskærme Håndtag på fronthjelm ændret, åbnes nu via kabel inde fra kabinen Forkromede kofangere Koniske, forkromede hjuldæksler med VW monogram Plads til nummerplade på motorhjelm Starthåndtag fjernet Justerbare sæder med armlæn for og bag Hvidt instrumentbræt introduceres med matchende knapper Hvidt rat introduceres Volumen 1131 cm3 Boring/ Slaglængde 75/ 64 mm Kompression 5,8 - 1 Ydelse 25 HK ved 3300 o/min 3. og 4. gear Skrueskåret Sporvidde for 1290 mm Dækstørrelse 5,00 - 16" Egenvægt 720 kg Teleskop - støddæmpere |
| |

| 1950 | Mulighed for frabriksmonteret soltag introduceres Ventilationsvindue bagtil tilbydes som ekstraudstyr Udskæring i toppen af forrude-vinduer til indstilling af ventilation Hydrauliske bremser på eksportmodellen Askebæger for og bag standard på eksportmodellen Automatisk køleregulering ved hjælp af termostat Nyt rat med to eger på eksportmodellen Standardmodellen fås i farverne perlegrå eller sort Eksportmodellen fås i farverne sort, brun, bordeauxrød eller resedagrøn
|
| |
 | 1951 | Kromkant på forruden på eksportmodellen Wolfsburg-mærke over håndtag på frontklappen på introduceres på eksportmodellen Ventilationsvinduer bagtil bliver afløst af åbningsklapper i frontpanel Aluminiumskrumtaphus afløst af magnesiumlegering Låsbart handskerum i cabrioletudgaven af Folkevogn Knastakselhjul af kunststof Nyt varmeapparat
|
| |

| 1952 | Udtrækkelige ventilationsklapper i sidepanelet erstattet af sidevinduer i frontvinduerne Nyt hus til nummerplade-lys bagtil -enkelt stoplys bagtil erstattet af reflekser og stoplys i begge bagskærme T-håndtag erstatter strophåndtag på motorhjelm Eksportmodellen får synkroniseret 2.,3., og 4. gear Handskerum foran føreren får en klap, og rattet udstyres med et Wolfsburg-mærke Indendørslys rykket frem til over døråbningen i førersiden Vinduesviskere udstyres med automatisk tilbageføring Karburator med accelerationspumpe Dækstørrelse 5,60 - 15" Bredere og kraftigere kofangere Nyt instrumentbræt Afviser kontakt på ratstammen For at formindske motor støjen, har man indført et takthjul af Resitex ( Kunstharpiks-materiale med lærredsind- læg ) |
| |
 | 1953 | Splitbagrude afløses af en hel, oval bagrude (Sidste bil med splitbagrude bygget d. 10. marts ) Torsionsaffjedring foran modificeret, 6 blad i stedet for 8 Sidevinduer får låseknap Der kommer håndtag på askebæger Bremsevæske beholderen er ikke længere anbragt under benzintanken, men flyttet om bag ved reservehjulet |
| |

| 1954 | 1,192 cc motor introduceret med forbedringer. Ydelse forbedret fra 25 HK. til 30 HK. Kombineret stoplygte med enkelt linse bag introduceres. Starterknappen er borte, starter ved hjælp af tændingsnøgle. Automatiske kontakter for indendørslys i dørene. Askebæger for og bag standard på eksportmodellen. Kompression 6,1 - 1. Sæderne er blevet bedre, ( Vulster af skumgummi ). Indsugningsventilerne er gjort større, fra 28 til 30 mm. Oliebads luftfilter. Dynamoens ydelse forøget fra 130 til 160 wat.
|
| |
 | 1955 | Fra 1955 og fremover startede VW modelåret d. 1. august Enkelt udstødningsrør erstattet med to forkromede udstødningsrør på eksportmodellen Baglygter flyttet op omkring 5 cm. Bagagerum bag bagsæde er blevet gjort større
|
| |
 | 1956 | Karmann Ghia introduceres. Halvt håndbygget, Italiensk inspireret coupe` bygget på et chassis fra en eksportmodel af folkevognen. Hurtigere gearskifte, redersignet rat, sædejustering med tre positioner. Udskæring i toppen af forrude til indstilling af ventilation. Slangeløse dæk indført. Stærkere viskermotor.
|
| |
 | 1957 | Signalindikatorer erstattet af blinklys på fronten af skærmene på US-modellen Forbedret moterlydsdæmpning Ventilationsriller på motorhjelm ændret fra vertikal til horisontal på cabrio-modellen |
| |
 | 1958 | Større forrude Større bagrude ( sidste ovale vindue bygget d. 31. juli ) Motorhjelm redersignet, udbugning under nummerplade-lys mindre Ændret instrumentbræt med vertikale i stedet for horisontale lister Gaspedal af rulle-typen erstattet af type med trædebræt Solskinstag af PVC-kunststof
|
| |
 | 1959 | Vinkel på fremadtilt af motor og gearkasse forhøjet med 2 grader Karmann Ghia convertible introduceret Ventilationsriller på motorhjelm ændret fra vertikal til horisontal på Karmann cabrio-modellen Blinklys foran flyttet op på toppen af forskærmene på US-modellen Stabilisator på foraksel Nyt rat med sænket ratnav Blødere affjedring på baghjulene |
| |

| 1960 | Dørhåndtag med trykknap Signalindikatorer erstattes med blinklys på forskærme og integreret i baglygten på den europæiske model Konkavt rat med horn-ring Polstrede solskærme erstatter grøn, transparent plastik Motor med 34 HK Synkroniseret gearkasse på eksport modellen Gennemsigtig Bremsevæskebeholder Bagagerum bag bagsæde blevet gjort større Asymmetrisk nærlys Blinklys
|
| |

| 1961 | Redesing af benzintanken giver en 65% forøgelse af bagagepladsen i forreste bagagerum Yderligere forbedringer på motoren. Kompression ratio op på 7:1 med en øget topfart fra 109 - 115 km/t. Nu alle gear synkroniseret, også 1. gear Forbedret snekkestyring Solskærm og støttehåndtag i passagersiden Forrudesprinkler ved pumpe-aktion Håndbrems og pedal servicefri
|
| |
 | 1962 | Større 3-delte baglygtehus Brændstofmåler på instrumentbordet Fjedre tilføjes fronthjelm Hydrauliske bremser på standardmodellen
|
| |
 | 1963 | Wolfburg-mærke ikke længere på fronthjelm Vindue-styr af nylon Indtrækslinie af kunstlæder
|
| |
 | 1964 | Fabriksmonteret metalsoltag med håndsvingsbetjening erstatter soltag af kanvas/PVC soltag Bredere nummerpladelys bag og større hus til nummerpladelys PVC sædebetræk Hornknapper monteret på rat-eger
|
| |

| 1965 | 1200 udnævnes til standardmodel Store karosseriændringer -større vinduer, tyndere døre og indpresset forrude Greb med trykknap på motorhjelm Bagsæde kan nu foldes helt ned til horisontal stilling Affjedring foran væsentligt forbedret, herunder med nye støddæmpere Håndtag for kontrol af kabinevarme monteret på rammetunnelen
|
| |

| 1966 | 1300 model introduceret med 1,285cc, 50 hestes motor. Byder på ventilerede hjul med fladere fælge, kombineret indikator/blinklysstilk, kontakt for katastrofeblink
|
| |
 | 1967 | 1500 model introduceret med 1,493cc, 53 hestes motor. Byder på redersignet motorhjelm uden centrale køleribber og fladskåret bund, forbedret affjedring bagtil med blødere torsionsstænger 1300 model byder på ændret motorhjelm US modellen byder på vertikalt monterede forlygter US modellen får elektrisk anlæg på 12 volt Skivebremser foran på 1500 modellen 2-kredsbremse system på US modellen
|
| |
 | 1968 | Europæisk model får vertikalt monterede forlygter ligesom US modellen 12 volt elektronik på europæisk model Ekstern benzinpåfyldning med fjederbelastet klap på højre side Friskluftssystem introduceres på 1300/1500. Spjældet umiddelbart foran forrude Store, runde kofangere på 1300/1500 Mulighed for semi-automatisk gearkasse på 1500 Flade dørhåndtag med låseknapper 2-kredsbremse system på den europæiske model Sammenklappeligt styretøj ved påkørsel Ændret ophæng bagtil for at opnå forbedrede køreegenskaber Udstyr til emissionskontrol på US modellen Nakkestøtter på forsæder
|
| |
 | 1969 | Mulighed for semi-automatisk gearkasse på 1300 Nyt design af bagrude Kombineret styrelås/tændingslås Udløsning af fronthjelm nu muligt indefra
|
| |
 | 1970 | 1302 modellen introduceres (kaldes "Super Beetle" i USA ), som byder på MacPherson ophæng foran, ændret affjedring bagtil, ændret layout af bagagerum, ventilationsudgange ved bagrude, kugleformet fronthjelm med flad afslutning 1500 byder på ekstra spjæld i motorhjelm Større frontindikatorer bygget sammen med blinklys foran på US modellen, sidereflekser på baglygtehus 1302s model introduceret i Europa med 1,584cc motor byder på stærkere krumtaphus, nyt design af topstykke med dobbelt inletport og redersignet manifold Vinduesviskere med 2 hastigheder Rat med fire eger
|
| |
 | 1972 | 1303 model introduceret med rund forrude og kortere fronthjelm, større og rundere kofangere, større hus for baglygter, helt nyt instrumentbræt i sort plast og ændrede knapper, friskluft anlæg Indbygget diagnose-computerstik tilføjes
|
| |
 | 1973 | Forsædejustering i utallige positioner Rulleseler tilføjes
|
| |
 | 1974 | 1200 modellen får større og rundere kofangere Forbedrede støddæmpere med energiabsorbering på US modellen Interlock på seler og tænding på US modellen
|
| |
 | 1975 | Store lygtehus bag Blinklys flyttes fra toppen af forskærmene til kofangeren foran Benzinindsprøjtning på US modellen California modellen med katalysator kører på blyfri benzin Lavere pedalmodstand i koblingen Tandstangstyring erstatter snekkestyring på 1303
|
| |
 | 1976 | Modeludvalget indskrænkes til 1200 ( og lille produktion af Super Beetle Cabriolet).1200 fortsætter med "traditionel mekanik: Torsionsstænger foran, svingaksel affjedring bagtilog snekkestyring. |
| |
 | 1977 | Justerbare nakkestøtter afløser integrerede nakkestøtterplus velour indtræk |
| |
 | 1978-79 | Tysk produktion af Folkevognen afsluttes, men fortsættes i MexicoMan nåede at producere 16.255.500 stk. |
| |
 | 2003 | Mexikansk produktion af Folkevognen stopperMan nåede at producere ialt 21.529.464 stk. |
| |